Terug: Zweven en laten zweven
Vorige pagina: Uitzicht
Volgende pagina: Afvangen
Date: Sep 21'94, 19:54
From: FG
Overigens: ik moet naar aanleiding van maandag nog een blunder rapporteren. Het moet er toch eens van komen. Ik lees net dat een goed deel van de ongelukken (als er iets misgaat) bij het begin van de lierstart gebeurt.
Nu, ik zit maandagmiddag voor het eerst als lichtman, omdat er niemand voor was De lichtman of -vrouw zit bij de strip en regelt door middel van een lichtknop het contact met de lierman anderhalve kilometer verderop. Knipperend licht betekent `langzaam kabel straktrekken', constant licht betekent `starten maar'. Binnen enkele seconden gaat het vliegtuig dan met een snelheid van rond de 100 kilometer per uur vooruit en de lucht in. De lierman ziet het vliegtuig doorgaans pas verschijnen als het enkele tientallen meters is gestegen. Vóór die tijd moet hij daarom blind kunnen vertrouwen op de signalen vanaf de strip. Als er na het knipperen eerst constant licht wordt gegeven en dan toch weer niet, dan is er iets verkeerd.. Ik denk, hup de lucht in met dat volk, plaats maken voor mij. Wachten op de tiploper die zijn hand omhoog steekt, ik ga knipperen, de kabel staat strak, ik houd ingedrukt, twijfel even (doe ik het wel goed?) en na een knipper of twee houd ik weer ingedrukt. Het zweefvliegtuig schiet naar de heuvel en op het moment dat je zou verwachten dat het opstijgt, valt alles stil.
Had dus goed fout kunnen gaan.
Even is er niemand die wat in de gaten heeft, maar dan komt iedereen in beweging en de ogen gaan in de richting van de stoel waarop ik zit...\ Het liefst stop ik het kastje met de lichtknop ergens ver onder me, maar er is geen ontkomen aan.
Ik zag in het logboekje van Hans van Beek dat hij voor minder destijds twee weken startverbod kreeg. Ik kom er met een reprimande van de lierman vanaf. De DDI is mild, meer verbaasd dan boos. Misschien is het in mijn voordeel dat hij nog maar net is bekomen van een nogal ernstige bijna-ramp: iemand in een Ka-8 Ka-8 --- Ka is hier een afkorting van de naam van de constructeur, Kaiser. Het toestel is ook bekend als ASK-8; in dat geval staan de eerste twee letters voor de initialen van de legendarische vliegtuigbouwer Anton Schleicher en de derde letter is weer ontleend aan de naam van de constructeur., dat is een oudere solokist, kwam op het rugwindbeen vlak over de boomtoppen, wat zelfs op final een gevaarlijke hoogte is (van hoogte is dan eigenlijk al geen sprake meer). Paniek op de strip: `Land dan toch!'
Maar nee, de dwaas wilde met het risico van een crash koste wat kost iets vliegen dat op een normaal circuit leek. Tenslotte keerde hij op de open plek in de hoek van het veld, waarbij de linkervleugel bijna de grond raakte, en stond aan het einde van die turn stil op de grond. Geen schade.